Így is lehet

Igazi „világos zöldekként” abban hiszünk, hogy elsősorban nem tiltakozással, tagadással, hanem pozitív alternatívák felmutatásával tudunk tenni az oly szükséges környezettudatos életmódra nevelésért. (Ökoszolgálat Alapítvány)

Az Alapítvánnyal egy társasházaknak meghirdetett komposztáló akció keretében kerültem kapcsolatba. Akciójuk célja, értelme nyilvánvaló: a kommunális hulladék csökkentése azáltal, hogy a hasznosítható természetes anyagokat (zöld javakat) ne a szemetes kukákba, hanem a komposztálóba helyezzék a kertkapcsolattal rendelkező lakóközösségek. A komposztálás további haszna a növények ingyen tápanyaggal való ellátása. Nem kell drága pénzen virágföldet, talajjavító szereket vásárolni, helyette ott van a házilag előállított tápanyagdús természetes anyag.

Alkalmas nyersanyag pedig hatalmas mennyiségben áll rendelkezésre, hiszen a fővárosi háztartásokban évente 300 ezer tonna, 180 kilométer hosszú vasúti szerelvényt megtöltő komposztálható, szerves eredetű hulladék keletkezik. Ennek viszont csak a töredékét hasznosítjuk most, a többit, pazarló módon, nagy költségekkel hulladéklerakókba szállítatjuk. A legszomorúbb látvány az, amikor a növényi maradványokat, lehullott lombot, levágott füvet gyömöszölnek fekete műanyagzsákokba, kertvárosi övezetekben, sőt még erdők szélén (!) is, ahelyett, hogy azokat a kertben felállított, komposztálóba tennék. Mintha ez lenne a norma, ez lenne a kívánatos magatartásforma.

Azt hiszem sokaknál nem is az akarattal, hanem az ismeretekkel van baj. Nem tudják, hogy a konyhai zöldség- és gyümölcsmaradványoktól, lejárt szavatosságú élelmiszerektől, fűszerektől, kerti nyesedékektől stb. másképpen is „meg lehet szabadulni”. Ehhez kellenek figyelemfelkeltő, tájékoztató akciók, rövid előadásokkal, útmutató brosúrákkal, és nem utolsó sorban ingyenesen elvihető komposztáló edényekkel. Minél többször, minél több helyen. A közös haszon talán megér ennyi befektetést. Jobban, mint megannyi gázmaszkos, sárga egyenruhás megjelenés, épületelfoglalás, útlezárás, blokád, és még számtalan drága, negatív „környezetvédő” kampány.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

húsz − kettő =