A Greenpeace esete a lézerblokkolóval

Mindegy mit, csak írjanak rólunk az újságok. (Gábor Zsazsa)

Gábor Zsazsa bonmot-ja akár a Greenpeace Magyarország jelmondata is lehetne, legalábbis legutóbbi akciójuk alapján. A radikális megmozdulásairól elhíresült környezetvédő szervezet aktivistái a Shell központjánál – műanyag jegesmedve jelmezben – azt szerették volna elérni, hogy a Shell maradjon távol a sérülékeny Északi-sarkvidéktől. Ne kezdje meg a tervezett olajfúrásokat a területen, amely rendkívüli kockázatokkal jár.

Az akció része volt egy vírusvideó, amelyben az ismert magyar playmate, Bódi Sylvi és egy jegesmedve-imitátor volt a főszereplő.  Sylvi azt tudatja velünk, hogy ő még akkor sem tankol a Shellnél, ha kifogy a benzinje és emiatt tolnia kell az autót. Amit aztán meg is tesz a műmaci segítségével, és jutalomképpen megpaskolja „tolótársa” fenekét. Tulajdonképpen ezzel a filmmel sem lenne semmi gond – bár szokatlan, hogy egy magát környezetvédőnek tartó szervezet celebbel és bugyuta történettel reklámozza magát – ha Sylvi autóját kihagyták volna az egészből. Ez az autó ugyanis egy 645i BMW, mindenféle extrákkal, többek között lézerblokkolókkal felszerelve. 645i BMW-ről pedig sok minden jót el lehet mondani, csak azt nem, hogy környezetbarát etalon lenne, „11,73 litert eszik százon átlagos használatban, de a V8-as benzinmotor városban nemigen áll meg 16 alatt”- írja a vezess.hu német forrásra hivatkozva. Így aztán a playmate és autója, valamint a feldolgozás módja együttesen hiteltelenítik a GP kommunikációs célját. Leginkább ezt vetették a GP szemére a témával foglalkozó blogok (handras.hu, vezess.hu, mandiner.hu) írói, kommentelői, köztük még a GP blogjának látogatói is. Néhány bejegyzés kifejezetten tanulságos abból a szempontból, hogy egy ilyen felfogású film, milyen asszociációkat tud kelteni a nézőkben.

A kép forrása: vezess.hu

„Megannyi kérdés merül fel bennem! Kinek áll érdekében ilyen videót csinálni? A MOL-nál tankolhatok? Az OMV-nél? Az arab országokban kitermelt olajból tankolhatok? A lézerblokkoló legális? Miért paskolja Szylvi a jegesmaci fenekét? A 645 CI környezetbarát autó?” (handras.hu)

„de akkor miért egy dög BMW-vel reklámozzák a környezetvédelmet? Hiteles ez így? Nem.” (duri)

„Tényleg azt gondoljátok, hogy a bulvármédiából ismert, ingyenélő, ostoba libák fogják hitelesen tolmácsolni az üzenetet? (payskin)

„14 liter átlagfogyasztású autóval a környezetvédelemért kampányolni nem túl hiteles:) Akkor már legalább kérték volna kölcsön valamelyik elektromos autót 10 percre…” (Mimes)

„Rettentő érdekes a greenpeace… nem azt kell nézni, kit támadnak, hanem hogy kit nem? nehéz elhinni, hogy nem megrendelésre dolgoznak, a shellnek folyton nekimennek, a bp-re egy szót nem szóltak, pedig “kiöntöttek” pár millió hordó olajat.” (JamesTKirk)

„Szilvi: lézerblokkolóval a törvények felett autózni legalább olyan stílustalan dolog, mint döglött jegesmacik bundájából facsart benzint tankolni!” (vezess.hu)

„1. Nem kell egy városban 10-15 l-t zabáló autóval járni, mint ami a hölgy feneke mögött áll. Pl. tömegközlekedés, robogó, kerékpár, netán kisautó.2. Az összes többi társaság is szennyez. 3. Nézni kell az ü.anyagszintjelző műszert és máris nem is akkora a rizikó.4. A GP-től eddig csak azt hallottam, hogy mit nem akarnak, azt viszont nem hallottam, hogy mit igen. Mert valahogy át kell menni a mostani mocsokáradatból a fenntartható energiatermelésbe” (kisvas)

Persze van, aki védelmébe veszi a produktumot. Például tibi kommentelő, aki szerint a vírusvideó tökéletesen teljesítette küldetését, hiszen mindenki vette az üzenetet, erről beszél és kéretlenül is terjeszti azt ismerősei körében. Szerinte tehát mindegy, milyen az eszköz, ha az a célt szolgálja. Ha fogják az üzenetet, ha beszélnek róla, akkor működik, a többi pedig nem számít. De valóban így van?

Megítélésem szerint nem. Először is az érdeklődés egyáltalán nem a veszélyeztetett jegesmedvéknek, hanem a sztárnak szól. A sztárok szerepeltetéséről viszont a reklámszakma klasszikusának, Ogilvynek az volt a véleménye – amit aztán felmérések is igazoltak –, hogy azok nem ráirányítják, hanem inkább elvonják a figyelmet a problémáról. Milyen lenyomatok maradhatnak meg erről a filmről a nézők emlékezetében? Tippem: a nemzet – beszédhibás – bombázója tolja az autóját valamelyik benzinkút előtt egy medvével, vagy valamilyen állattal, de már nem is tudni miért. Talán még egy érzés is maradhat bennük (ami szintén lehet cél), ennek előjele azonban Sylvi esetében kétesélyes. Másodszor a „rossz reklám is reklám” szószólói nem számolnak a hirdetőre tapadó negatív képzetekkel. Vajon ezzel a rossz reklámmal milyen üzenetet küldött magáról a GP? A környezetért aggódó, érte tenni is hajlandó zöld alakulatét? Aligha. Inkább egy gátlástalan, a cél érdekében bármilyen eszközt bevető, vizet prédikáló, de bort fogyasztó társaságét. Ami mondjuk Gábor Zsazsa esetében elment, hisz az ő célja a felé irányuló figyelem mindenáron való fenntartása volt, ám egy magát komolynak tekintő zöld szervezetnek semmiképpen, hiszen az ő erejük hitelességükben, hitelességük fenntartásában van. Amit nem érdemes félresikeredett ötletekért eljátszani!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkettő − 7 =