Világszerte folyamatosan fennálló probléma az ivóvíz hiánya. Talán kevés olyan kérdés van a fenntartható fejlődés kapcsán, amiben ilyen nagy az egyetértés a különböző érdekcsoportok között. Most egy kommunikációs hírlevélben bukkantunk egy kicsit pr-motivált, ám érdekes kezdeményezésre.
Röviden összefoglalva: ha a WC-tartályba teszünk egy speciálisan kifejlesztett téglát, akkor minden öblítésnél spórolhatunk fél liter vizet, így megőrizve a legértékesebb, leginkább veszélyeztetett természeti erőforrásunkat.
Október elsején indult el Kaliforniában az a víztakarékossági kampány (videó, 1:00), amely szerint, ha elegendő ember alkalmazná ezt a megoldást, akkor naponta több százmillió liter ivóvizet spórolhatna meg a nyugati parti állam. Kaliforniában nagyjából 203 millió liter ivóvizet húznak le a WC-n minden egyes nap.
Felmerül persze a kérdés, ami véleményem szerint a következő évtized egyik legnagyobb fenntarthatósági témája lesz majd, hogy miért nem arra költenek inkább az államok, hogy kiépüljön egy kettős vízvezetékrendszer a háztartásokban? Egyáltalán miért kell ivóvízzel öblítenünk a WC-t? Miért van az, hogy a szerencsés helyzetben lévő régiókban sokan ivóvízzel locsolják kerti növényeiket? Ezen változtatnunk kell! A szemléletformálás persze mindig nehéz: megváltoztatni egy ember attitűdjét, beidegződéseit, a legnehezebb feladat. Pedig szükségünk lenne rá!
Az illusztráció forrása: https://www.indiegogo.com
A kampányt egyébként az idei rekordszárazság és vízhiány hívta életre: voltak olyan városok Kaliforniában, ahol szinte teljesen elfogyott a víz. A kezdeményezés szakmai stábja szerint egy négytagú család akár 50 liter vizet spórolhatna meg egy héten. Ezt más célra (akár mosásra vagy fürdésre) is használhatnák, spórolva így az értékes és egyre fogyó vízkészlettel.
A gyakorlati eljárásról annyit kell tudnunk, hogy a speciális téglákat, amik puhák és hajlékonyak – így megfelelnek a különböző formájú és méretű WC tartályoknak- egyszerűen csak a tartályba kell helyezni, csökkentve ezzel az azt feltöltő víz térfogatát.
Természetesen anyagi megfontolás is van a kampány mögött, amit az is jelez, hogy különböző csomagokban lehet igényelni a téglákat: kapható akár 1, nagyobb cégek esetében akár 1000 darabos kiszerelés is. A befolyó összeget szerencsére társadalmilag hasznos célra fordítják: az első 80 000 dollárt a vízügyileg kritikus állapotban lévő kaliforniai városokra fordítják, majd sorban segítenének a többin is. Még 22 nap van hátra a tervezett kampányból, azonban eddig csak 13 213 dollár gyűlt össze.
Az illusztráció forrása: https://www.indiegogo.com
Több pozitív visszajelzés és hozzászólás érkezett az október elsején indult kampányhoz. Sokan az eddigi legokosabb tömegmozgósító kampánynak tartják. Ragyogó, vidám és hasznos. Ilyen, és ehhez hasonló jelzőkkel illeték az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő kampányt. De ha jobban belegondolunk, tényleg annyira okos ez a megoldás? Nem csak jól lovagolták meg az ötletgazdák, hogy miből lehet divatot teremteni? Manapság úgyis trendi környezetet védeni, de nézzük mi is itt a „baj”:
1. Egy csomó környezeti terheléssel állítják elő a téglákat.
2. Régen vannak már víztakarékos öblítőszelepek, miért nem használnak olyanokat?
3. Ha már ilyen megoldást akarnak használni, egy vízzel teli PET palackot is lehetne a tartályba tenni! 0 Ft, 0 energia, 100% újrahasznosítás!
De persze ebben mi az új, és mi a divatos? Ki tenne egy vízzel teli PET palackot a WC-be, ráadásul ki fizetne érte? A tégla sokkal trendibb. Persze ezt döntse el mindenki maga. A lényeg, hogy az adatok alapján úgy néz ki, hogy észbe kaptak a kaliforniaiak és sorban „dobják” a téglákat a tartályba.
A kampányról ezen az oldalon lehet tájékozódni: folyamatosan frissülő adatokkal gyarapszik és az eddig összegyűjtött dollárok számát is nyomon követhetjük.