Már-már azt hittem, vajúdtak a hegyek, de csak egy kis szürke egeret szültek. A nagy garral bejelentett közbicikli-rendszer ugyanis a megadott határidőre egyáltalán nem indult be, csak magányosan parkoló bringákat lehetett látni tucatszámra a dokkokban. Meg néhány „szerencsést”, aki el-elsuhant mellettünk, de hát róluk kiderült, ők csak tesztelik a járműveket. Aztán végül jóra fordultak a dolgok, nyár végétől már lehetett kölcsönözni, már aki el tudott igazodni a feltételeken. Akiket ez eddig elriasztott vagy csak ezután akarják kipróbálni, azok számára ide applikáltuk a rendszer használatáról szóló tájékoztató videót.
Lakva ismerszik meg az ember, mondja a magyar közmondás, és ez némi csavarral, igaz lehet a bérbringa-rendszer használatára is. A kritikusok máris megszólaltak, letesztelték a járműveket és több érdekes, hasznos észrevételt tettek. A kölcsönzés menetét jónak, gyorsnak és európai szintűnek tartják, ugyanakkor sehogyan sincsenek kibékülve a bicikli súlyával, szélességével, váltójával. Ez utóbbi különösen csípi a szemüket. „Egyesben annyira könnyű tekerni a biciklit, mint egy átlagos biciklit, ekkor viszont tulajdonképpen nem halad. Kettesben olyan, mint amikor az ember jobban meghajtja a konditeremben egy szobabiciklis interval edzésen a bringát: fárasztó. A hármas fokozat olyan, mintha behúztuk volna a kéziféket egy autón, és megpróbálnánk emelkedőnek felfele tolni pusztán izomerővel, ezt a sebességfokozatot átlagos izomzattal teljesen felesleges kipróbálni.” (Forrás)
A „flotta” egy része
Azt azért tegyük hozzá, botorság ezektől a masszív, közösségi kerékpároktól ugyanazt elvárni, mint a saját spéci, méregdrága, soksebességes, pihekönnyű, gyorsan suhanóktól. Londonban, Párizsban ugyanilyen nehezek a közbringák, azért, mert – a nagy strapa miatt – szándékosan ilyennek tervezték.
A londoni főpolgármester, Boris Johnson (balra) kipróbálja a róla elnevezett Boris Bike-ot
Amúgy a BKK forgalmi adatai sem igazolják vissza a kritikusok lesújtó véleményét, ugyanis (akár „ha ló nincs jó a szamár is alapon”, akár, mert tényleg elégedettek vele), folyamatosan növekvő számban használják. Az elmúlt két hónapban több mint 200 ezren béreltek kerékpárt, az eladott bérletek száma átlépte az 5 ezret, a regisztrált használóké pedig a 9 ezret. Külön érdekesség, hogy a legtöbb felhasználó pénteken bérel. Ahogy az egyik napilap fogalmazott: bulijármű lett a Bubiból. És ez még sokáig így is maradhat, mert a BKK úgy döntött, meghosszabbítja a szezont. A novembertől március elejéig tervezett téli üzemrendet még nem vezetik be. (Rossz idő esetén a kerékpárok egy részét már most bevonnák az utcákról, de még ekkor sem mindet; azért, hogy alkalmas időben ekkor is lehessen bérbiciklivel kerékpározni).
Friss hír, hogy a BKK a kötbérből befolyt 180 milliót a rendszer fejlesztésére fordítja. (Aki nem tudná, a kötbért a kivitelezőnek kell fizetnie azért, mert hónapokat késett az átadással.) Ebből az összegből huszonegy új, érintőképernyős terminállal ellátott gyűjtőállomást és ötven új kerékpárt helyeznek üzembe Amire szükség is van, mert a jelenlegi pontok jelentős része a belvárosban van, így a közösségi közlekedés funkciója (bicikliről villamosra, buszra szállni, vagy fordítva) csak egy szűk területen belül tud érvényesülni. Ezen biztosan kellene a jövőben javítani. Most már csak egy kérdés maradt, a vidéki nagyvárosokban mikor lesz ilyen bringakölcsönző?
Térképen a BuBi